Unmute Us eist dat evenementen op volledige capaciteit kunnen plaatsvinden, ook al weet iedereen dat er dan meer mensen besmet zullen raken.
Onderstaande veel gedeelde socailemediapost maakt gehakt van de argumenten van Unmute: die blijken namelijk allemaal gelogen.
Afgelopen weekend werd er in meerdere steden een grootscheeps festival gehouden wat moest doorgaan voor protestmars. Het initiatief is genomen door een steenrijke evenementproducer, die pasgeleden nog zat te klagen dat hij afgelopen jaar een paar miljoen minder heeft verdiend dan normaal, en nu zelfs zijn huisje van 2,8 miljoen te koop heeft staan, de arme man.
Een groot aantal artiesten doet er aan mee (waarvan ik er sommigen normaliter erg respecteer) en een erg groot aantal podia. Ook een paar vrienden van mij gingen: eentje organiseert zelfs de Eindhovense versie.
Hun eis:
“Wij eisen dat per 1 september 2021 evenementen weer mogen plaatsvinden met een volledige capaciteit.”
Hey, sorry man, maar ik zou zeggen: schaam je.
Dit is Jasper Goossen, de initiatiefnemer van de UnmuteUs protestmars om festivals weer door te laten gaan.
Jasper moest onlangs zijn grachtenpand van 3 mil in de verkoop zetten vanwege de coronacrisis. Hartverscheurend. pic.twitter.com/2NhWwRKhhr
— Abolish IND (@kellymostert) August 19, 2021
TLDR:
- Heeft de cultuursector het zwaar? (Ja)
- Hebben de organisators van Unmute het zwaar? (Mwa)
- Klopt er iets van de argumenten van Unmute? (Nee, ze verspreiden nepnieuws)
- Beginnen wappies nu ook invloed op de dance scene te krijgen? (Ik hoop het niet)
- Wat helpt de evenementensector èn alle anderen dan wel? (Lees verder)
OK, longread
(afkomstig van een veelgedeelde post op sociale media, geschreven op de dag vóór Unmute)
Ik ken veel mensen in de festival- en horecawereld.
Laat me één ding duidelijk maken:
Ook ik vind dat er met twee maten gemeten wordt.
Ook ik zie hoe voetbalstadia met mensen worden gevuld.
Hoe er geen probleem wordt gemaakt van de milieuvernietiging en tienduizenden bezoekers van de Formule 1 in Zandvoort.
Hoe KLM miljarden toucheerde maar kleine podia het konden bekijken.
Hoe waanzinnig zwaar de sector het heeft, en dat zijn zeker niet alleen miljonairs als Goossen.
Ook ik vind het super kut voor mijn vrienden die ander werk moesten zoeken, nadat ze op straat werden gezet door een branche die in de meeste gevallen sowieso spuugt op de rechten van haar werknemers: De horeca- en de beveiligingsCAO zijn de twee slechtste CAO’s van het land.
En de werkelijkheid is nog veel slechter dan de CAO: Meer dan de helft van mij vrienden had niet eens volledig wit werk, was echt of zogenaamd ZZP’er of had überhaupt geen contract, waardoor ze ook vaak geen recht op een volledige uitkering hadden.
Ook ik vind het super kut voor cultuur. Het leven voor muzikanten en kunstenaars is toch al vrijwel onmogelijk. En nu alles dicht was, en deels nog steeds niet kan…
En JA IK MIS FESTIVALS en optredens!
Maar fuck Jasper Goossen. Fuck ID&T, dat stelletje geldbeluste captains of evenementenindustrie wat het niet kan bommen hoeveel mensen ze besmetten, als ze de kassa maar kunnen laten rinkelen. Is het niet erg genoeg dat je al jaren bent uitgebuit door zulke lui, dat je nu ook nog protestmarsen voor ze gaat lopen?
En waar ben je eigenlijk op al die andere protestmarsen?
Tof dat je voor je eigen portemonnee opkomt hoor, an sich niks mis mee ook, maar waarom zien we de meesten van jullie nooit als het gaat om èchte mensenrechten?
Deelneemster Unmute Us: “Ik vind demonstreren zo’n vies woord”
Unmute Us, zeg je. Maar er is helemaal niemand die je het zwijgen oplegt. Je leuze is zo belachelijk als ze maar komen.
Straks sta je daar, stoer ‘unmute us!’ te roepen, maar als er daadwerkelijk mensen het zwijgen wordt opgelegd, ècht, als we demonstreren voor Syrische vluchtelingen die verdrinken aan onze grenzen, als we protesteren tegen nazi’s die mensen bedreigen omdat ze hun mening uiten, als we verzet plegen tegen racistische aanslagen of tegen censuur van de pers – waar ben je dan?
En ja hoor, een enkeling onder jullie zie ik dan ook, maar de meesten niet. Dan vind je het blijkbaar wel prima als mensen gemute worden, als jij maar naar je feestje kan?
“Ah, maar dat is whataboutism”, zeg je. En je hebt gelijk.
Misschien is dit wel je eerste demonstratie ever, krijg je de smaak te pakken en ga je je de komende jaren voor steeds meer toffe dingen inzetten. Dat zou mooi zijn.
Maar.
Wat je eist is nogal simpel, niet?
Je eist het recht op om meer mensen besmet te laten raken.
Je vindt het belangrijker dat evenementen volledig open mogen gaan op volle capaciteit, dat is immers letterlijk je eis. Je weet net zo goed als ieder ander dat er dan dus mensen besmet gaan raken, maar dat kan je gewoon niet boeien.
Unmute hoaxt haar argumenten bij elkaar
“Maar we hebben argumenten! Kijk maar op de website!”
OK, dat heb ik gedaan. De facebookpagina van Unmute Us noemt zichzelf een festival, dat is in elk geval eerlijk. Maar wat staat er allemaal op de website?
“We stevenen rap af op een vaccinatiegraad van 85 procent van de volwassen bevolking.” Ja tuurlijk joh.
Kijk anders even op het coronadashboard van de overheid: de laatste cijfers nu ik dit schrijf zijn van 15 augustus. Er zijn nu 10.699.861 mensen volledig gevaccineerd.
Misschien is het je wel eens opgevallen dat er 17.5 miljoen mensen in Nederland wonen. We hebben dus nog ongeveer 7 miljoen mensen te gaan, en dat is net een heel klein beetje meer dan 15%.
“Ja maar jij rekent de minderjarigen mee!”
Ja, inderdaad, en waarom doe jij dat eigenlijk niet? Kids worden net zo goed ziek van Delta. De Israëlische, Britse en Amerikaanse ziekenhuizen liggen er vol mee, en Israëliërs & Britten zijn trouwens vaker gevaccineerd dan wij.
Het laatste onderzoek in de UK toont aan dat 1 op elke 200 kinderen in het ziekenhuis beland als ze corona krijgen. Maar ja als jij maar door een band heen kan lullen op een festival, toch?
“Ja maar kinderen komen niet op een festival”
Oh ja? Dus onder de 18 kun je niet meer naar festivals of andere evenementen? Shit, had ik moeten weten toen ik begon te gaan zo rond mijn 13e. Maar goed dat jullie daarnaast iedereen gaan controleren dan, en ook gaan vragen of ze thuis kinderen hebben die ze zouden kunnen besmetten, of eh, was dat niet de bedoeling?
Trouwens, niet dat 85% van de volwassenen dan wèl volledig gevaccineerd is, maar dat wist jij eigenlijk ook wel dat dat een leugen was, toch?
Goed, wat zegt die Unmute website nog meer…
Er wordt wat feitenvrij geluld over dat je nauwelijks besmet kunt raken als je naar een festival gaat. Tuurlijk, geloof je het zelf.
Unmute liegt over Exit festival
Unmute noemt wat cijfers op haar website. Op het Exit festival in Servië (rond 6 juni) zou niemand besmet zijn geraakt, dat zou zelfs ‘wetenschappelijk‘ zijn aangetoond volgens Unmute. Tja, het is alleen niet waar:
- Exit had veel strengere eisen vooraf, bijvoorbeeld geen sneltest maar een PCR test. De organisatoren van Unmute weigeren dat juist.
- Er werd slechts een steekproef gedaan (maar een paar honderd mensen)
- Er was op dat moment vrijwel geen corona in Servië: 116 per dag op 6 juni.
De situatie is zowel daar als hier nu wel even anders. Bijvoorbeeld omdat we nu met Delta te maken hebben, wat 2 tot 4 x zo besmettelijk is als de oorspronkelijke corona die ze daar toen hadden. - De Servische staat wordt er overigens van beschuldigd dat ze coronabesmettingen en -doden structureel onderrapporteert. Zo blijkt uit haar eigen cijfers dat er meer dan twee keer zoveel doden vallen als in haar eindrapportages worden vermeld. Ook rond Exit zijn er grote twijfels of Servië de cijfers niet beter voorstelt dan ze in werkelijkheid waren.
- De steekproef aan mensen werd onmiddellijk voor en na het festival getest, en dat is niet wetenschappelijk en ook niet deugdelijk. Het duurt namelijk even voor je op een test kunt zien dat iemand besmet is.
- Er werd desondanks wel een besmetting gevonden bij de terugreistesten, dus de bewering van Unmute dat het er 0 waren is sowieso een leugen.
- Dan beweert Unmute Us nog dat Exit plaatsvond terwijl Delta al dominant was in Servië. Dat is, hoe raad je het, een leugen. Exit was op 6 juni, de eerste 2 gevallen van Delta in Servië werden op 1 juli geconstateerd.
Bull over België
OK, wat is de volgende hoax van Unmute Us? Ah, België wordt er bijgesleept. Daar mag van alles, dus dan willen wij ook.
In België mag inderdaad best veel sinds kort, maar de coronasituatie is er ook veel beter dan hier, en bovendien moet je er elke dag een nieuw testbewijs laten zien, en dat weigert de evenementenbranche in Nederland nou juist.
Fieldlab fantasmes
Unmute Us beweert dat de Fieldlab experimenten gunstig verliepen ondanks Delta, maar:
- er was tijdens Fieldlab nog helemaal geen Delta,
- ze verliepen helemaal niet zo gunstig, er zijn vaak mensen besmet geraakt, en
- de exacte resultaten èn onderzoeksopzet van Fieldlabs zijn nog altijd geheim – dat heeft met wetenschap niets te maken.
- Meer dan 300 wetenschappers tekenden een protestbrief tegen Fieldlabs, omdat ze Fieldlab onwetenschappelijk vinden vanwege het “gebrek aan ethiek en transparantie”.
Tja, meer argumenten geeft Unmute Us niet, en er is er dus geen enkele die klopt. Bovendien wordt de ware redenatie zorgvuldig ontweken. Eigenlijk wil Unmute Us gewoon zeggen:
Fuck al die risicogroepen. Fuck die kids in ziekenhuizen, die oudjes waar meerderen van ons volgende week weer bij op bezoek gaan, en fuck die kankerlijder waar festivalbezoekers morgen een pizza bezorgen.
“F1 doet asociaal dus nu wil ik ook”
Hoe grote bedrijven zich als idealisten voordoen
Helemaal in wappie-style dreigt Unmute alvast met heftiger acties als ze niet meteen haar zin krijgt. Als de extreemrechtse FDF / FvD boeren het kunnen, kunnen wij het ook, denkt Goossen.
Er zijn meer overeenkomsten tussen de boerenprotesten en Unmute Us:
Tot nu toe hadden demonstraties zelden iets te maken met de status quo, en nooit iets te maken met grootbedrijven of miljonairs (of ze waren tégen die bedrijven en miljonairs). Bij de boerenacties draaide dat plotseling om: acties van onder andere Agractie werden flink gesponsord en beïnvloed door bedrijven als Trioliet (‘we gaven een bedrag van 5 cijfers‘), en iets indirecter door FrieslandCampina en Rabobank.
ForFarmers (omzet 2,8 miljard euro) gaf niet alleen geld maar nam de hele marketing van Agractie over met een door hen ingehuurd communicatiebureau. Waarmee ze eigenlijk mede initiatiefnemer werden.
Dat is niet heel anders dan een miljonairs als Goossen of een multinational als ID&T (omzet 108 miljoen) die Unmute organiseerden, en daarbij radeloze mensen uit de cultuursector voor hun karretje weten te spannen met gelikte marketing, maar foute leuzen.
Nieuw is het wel, dat grote bedrijven en miljonairs protest financieren en organiseren. Zijn ze nu ook ’tegen de elite’? Hebben dit soort figuren niet al veel te veel macht met hun geld, old boys network en hun mediabedrijven?
De mensen die op de demonstraties afkwamen hadden natuurlijk niet het gevoel dat ze daar stonden om de belangen van miljonairs en commercie te verdedigen. Maar dat deden ze feitelijk wel: de initiatiefnemer was Jasper Goossen (Apenkooi Events) “in samenwerking met andere grote festivalorganisatoren”. De website is niet in elkaar gezet door idealistische activisten, of door wanhopige muzikanten of podiumbouwers, nee, “De campagne is ontwikkeld door Boomerang Agency. Boomerang, een mediabedrijf wat overigens ook voor FrieslandCampina werkt, “bedacht de campagnenaam en het creatieve concept van Unmute Us.” Op haar website vertelt Boomerang overigens trots dat ze alleen maar is gegroeid tijdens corona. Ze hebben hun diensten ‘gratis geleverd’ aan Unmute, wat neem ik aan een andere manier is om te zeggen dat ze blij zijn dat je onbetaald hun zakelijke belangen kwam behartigen als figurant demonstrant.
Conspiracydenkers infiltreerden Unmute ongestoord
(en dat doen ze niet voor de grap)
Dit is helaas ook nog wel een alinea waard: In alle steden sloten corona-ontkennende FvD’ers en Viruswaarheid-adepten zich bij de demonstraties aan, zonder dat daar een probleem van werd gemaakt. Zelfs al doet de FvD zijn uiterste best om de cultuursector juist de nek om te draaien.
Er waren natuurlijk ook meer dan genoeg mensen die meeliepen en het juist helemaal oneens zijn met antivaxxers en FvD fascisten. Een meerderheid, mag ik hopen.
Toch werden de wappies niet uit Unmute verwijderd. Op Alarmy vind je veel foto’s van hun spandoeken, bijvoorbeeld hier, hier, hier en hier. De organisatoren vonden het blijkbaar geen probleem.
We zagen eerder al hoe extreemrechts, antivaxxers en een groot deel van de New Age beweging elkaar vonden in het verspreiden van complottheorieën en nepnieuws over corona. We weten al dat dit geen ongelukje is, maar dat het verspreiden van complottheorieën (van QAnon tot coronaontkenning) onderdeel is van een bredere cultuuroorlog waarmee extreemrechts steeds meer onderdelen van de samenleving hoopt te radicaliseren of in elk geval in crisissfeer hoopt te kunnen brengen.
Nadat lievige yogahippies zich eerst lieten inpalmen door Willem Engel, en uiteindelijk samen met hardcore nazi’s het Berlijnse parlement bestormden, zien we nu wappie spandoeken op Unmute.
Ik vind het ontzettend triest om te zien hoe hetzelfde als met de spirituele scene nu dreigt te gaan gebeuren in de dance scene. Die nota bene grotendeels drijft op van oorsprong zwarte muziek.
En ik ga je er nog een keer op wijzen dat, óók als je tegen fascisme en wappies bent, je fascisme en nepnieuws normaliseert als je ze in je demonstratie toelaat. Al helemaal als je daar staat te demonstreren omdat je het recht opeist om mensen te besmetten, en daarbij een organisatie steunt wiens website drijft op nepnieuws.
“Ja hallo, ik wil helemaal niemand dood, ik wil gewoon cultuur steunen”
“Waarom zo’n heftige persoonlijke aanval, Bas? Net alsof ik mensen dood wil hebben, of een nazi ben, wat een onzin, ik wil gewoon naar een bandje kunnen!”
Dit geldt ongetwijfeld voor de meerderheid van de Unmute demonstranten.
Je had het misschien niet door. Je dacht misschien net als ik even: “Oh, ja, cultuur heeft het moeilijk man, die wil ik steunen!”
Ik dacht het eerst ook even hoor. Dat Unmute tof was.
Maar dit is geen steunen van cultuur. Dit is gewoon de zoveelste lobbygroep die ikke ikke komt roepen, en die vindt dat mensen gewoon maar moeten creperen als ze maar niet in de weg zitten van een pintje en tienduizend betalende mensen voor een podium.
En ja, ook als je dat niet vindt, is dat wèl de consequentie van de eis.
📍Breaking—Fears growing that a new #DeltaVariant subvariant has emerged after 5000 young people infected from attending a 53,000 music festival in Cornwall—linked genetically to a Delta subtype. The region now has the highest #COVID19 rate in England. 🧵https://t.co/if1YJ5cECS pic.twitter.com/dKeEfENXO2
— Eric Feigl-Ding (@DrEricDing) August 29, 2021
Truth bomb
Oh, zullen we even een truth bombje laten vallen? In drie stappen.
1. Volgens het laatste Britse onderzoek heb je 49% minder kans om besmet te raken door Delta als je volledig gevaccineerd bent. Dat is fijn.
2. Helaas blijk je wel precies zo besmettelijk te zijn als niet-gevaccineerden, als je toch wordt besmet. (Dat duurt waarschijnlijk wel iets korter, maar erg fijn is het niet: het gebeurt namelijk vóór je zelf ziek wordt, waardoor je dus al mensen besmet voordat je merkt dat er iets met je is)
(edit: er zijn wel wat nieuwe ontwikkelingen)
Er zijn continu nieuwe inzichten, zo ook over de besmettelijkheid van besmette gevaccineerden.
Dit Nederlandse onderzoek, vers van de pers, is erg klein (161 respondenten) en nog niet peer reviewed, dus vaar er zeker niet blind op. Maar het lijkt er in dit onderzoek op dat besmette gevaccineerden weliswaar dezelfde Ct count geven (dat is kort gezegd het aantal cycli waarmee je in een PCR test kijkt of iemand besmet is, en hoe lager het Ct getal, hoe besmettelijker), maar dat ze tòch wat minder besmettelijk zijn.
De abstract meldt niet hoeveel minder besmettelijk, en is gedaan door een aantal mensen waarvan sommigen ook OMT lid zijn, wat ik tegenwoordig niet meer een aanbeveling vind als ik eerlijk ben, nu het OMT steeds weer opnieuw wetenschappelijke inzichten naast zich neerlegt (met als bekendste voorbeeld de tijdenlange weigering om te erkennen dat mondkapjes werken, ook al was dat al lang aangetoond).
Maar los van het OMT: dit onderzoek wil niet zeggen dat alleen vaccinatie genoeg is: 69% van de besmette gevaccineerden bleek in het onderzoek in elk geval de eerste 3 dagen nog altijd besmettelijk. (de abstract zegt niet of dat langer duurde dan 3 dagen, of hoe besmettelijk men was) Daarmee weten we dus eigenlijk bijna niets extra’s.
Veel mitsen en maren dus. Maar als dit klopt is het natuurlijk wel heel fijn: alles wat tegen besmettelijkheid helpt is goed, en hopelijk is het dan veel in plaats van weinig.
Helaas is het wel zeker dat we hoe dan ook een probleem hebben met Delta en andere varianten. Want of vaccinatie nu besmettelijkheid afremt of niet, we weten al dat het te weinig afremt, dat kun je gewoon zien aan de groei van de cijfers in Israël en de VS.
(Einde edit.)
Stap 3 van de truth bomb:
Delta is 50% besmettelijker dan Alpha, en Alpha was 50% besmettelijker dan de originele corona. Het is zo besmettelijk dat je zelfs besmet kunt raken door iemand die alleen maar buiten aan je voorbij loopt binnen 60 cm afstand.
2 x 50% meer kans op besmetting, maar 49% minder voor gevaccineerden.
1,5 x 1,5 x 0,51 = 15% meer. Oftewel: je hebt nu 15% meer kans.
Weet je nog dat we het allemaal belangrijk vonden om zwakkeren te beschermen in april 2020? Stay home! zeiden we tegen elkaar.
Je hebt nu als volledig gevaccineerde, 15% méér kans om besmet te raken door Delta, als je in 2020 had met de originele corona. Terwijl je toen nog helemaal niet gevaccineerd was.
Dus over ‘met twee maten meten’ gesproken:
Toen wilden we risicogroepen beschermen, en deed onze overheid dat zo slecht dat er 30.000 mensen stierven (cijfers CBS).
En nu, nu je zelfs met vaccinatie 15% makkelijker besmet raakt door Delta, nu zouden we alles open moeten gooien?
Wat denk je, dat er geen risicogroepen meer zijn?
Sorry, het zijn er alleen maar meer geworden.
In Israël, het best gevaccineerde land ter wereld, stijgt het aantal ziekenhuisopnames nu harder dan ooit tevoren.
Dat zijn natuurlijk deels ongevaccineerden, maar niet alleen. Het zijn deels ongevaccineerde kinderen, maar niet alleen. Er zijn ook gewoon heel veel gevaccineerden die heel ernstig ziek worden. Het blijkt dat ons beste vaccin, Pfizer, na drie maanden al een stuk minder goed werkt, en het blijkt dat mensen met een slechte immuniteit zoals ouderen en sommige zieken, sowieso maar weinig effect ervaren van vaccins. Er zijn zo’n 1 miljoen volwassen Nederlanders die zich niet effectief KUNNEN laten vaccineren vanwege immunoproblematiek. Volgens Timen (RIVM) zijn er alleen al meer dan 700.000 mensen die wel gevaccineerd zijn maar waarbij het vaccin niet optimaal werkt.
Alsjeblieft, laat je vaccineren. Denk niet dat dit een post tegen vaccins is, dat is het niet. Vaccins kunnen je leven redden, en die van je omgeving. Ze werken alleen helaas niet goed genoeg om alles in hun eentje op te lossen. Helaas hebben we meer nodig.
If you are fully vaccinated, can you still get #COVID19? Dr @Kate_L_OBrien explains in #ScienceIn5 ⬇️
Whether you're vaccinated or still waiting, keep following these precautions:
❌ Avoid crowds
↔️ Keep physical distance
😷 Wear a mask
🪟 Open windows
👐 Clean your hands pic.twitter.com/qU0Bn5RJhO— World Health Organization (WHO) (@WHO) August 15, 2021
In een zeer groot deel van de wereld weten ze dat. Maar in Nederland denken we weer eens dat we te superieur zijn om iets te leren van het buitenland. Waarom?
Genoeg gezeken. Wat dan wel?
Want ja, het is compleet egoïstisch om te roepen dat we maar gewoon net moeten doen alsof corona niet meer bestaat. Maar tegelijkertijd is het echt niet alleen maar aanstellerij: het gaat super verrot met de evenementensector, en vooral met de kleine podia en de horeca, om van individuele muzikanten, podiumbouwers en anderen nog maar niet te spreken.
De grote festivals die nu alle aandacht trekken, zitten nog helemaal niet zo slecht: zij hebben recht op allerlei geld van de overheid. In het garantiefonds zit 300 miljoen. Maar podia en theaters die geen (dekkende) subsidie krijgen, al die ZZP’ers: dat is andere koek.
Ik steun je als je een demo organiseert omdat je betere steun wil van de overheid.
Als je er op wijst hoe belachelijk het is dat we op dit moment meer dan 2.000 mensen per dag besmet laten raken, waarvan 10 tot 30% longcovid zal ontwikkelen (ja ook als je nauwelijks ziek was, dat is die 10%).
Dat zijn verdomme 7 tot 21.000 mensen per maand die minstens drie maanden ziek zullen zijn en misschien levenslang! Lees anders even hoe dat is.
Een persoonlijk update: ~18 maanden #LongCovid
Na velen terugvallen gedurende de afgelopen 18 maanden ging het een stuk beter in de afgelopen maanden. Althans, dat dacht ik. Na mijn 2e vaccinatie op 4 augustus ging ik ineens hard achteruit 👇 pic.twitter.com/o8fmAFwik2
— Vicky van der Togt (@Vickyvdtogt) August 24, 2021
In de categorie klotenieuws kunnen we verder nog melden dat jongeren vaker long covid lijken te ontwikkelen dan anderen. Ook als je nauwelijks ziek werd in eerste instantie. Sterker nog: hoe gezonder en hoe heftiger je immuunreactie op een coronabesmetting, hoe meer kans dat je nadat je beter werd, ineens weer zieker wordt en Long Covid ontwikkelt. Volgens een Noors onderzoek krijgt zelfs meer dan de helft van de besmette jongeren met milde ziekteverschijnselen, daarna langer dan een half jaar Long Covid.
We weten dat corona de structuur van je hersens verandert. We weten dat dit bij LongCovid gevallen heftiger is.
We weten dat besmette mensen, ook mensen die mild ziek waren en geen LongCovid kregen, vaak markers ontwikkelen die zijn geassocieerd met vroege Altzheimer. Dat hebben ze nog eens extra getest op apen en die bleken allemaal voortekenen van dementie te vertonen na een coronabesmetting.
We weten een enorme hoeveelheid vreselijke dingen, en de internationale wetenschappelijke consensus is er super duidelijk over: corona kun je beter niet krijgen.
Corona-moe
Ja man, ik ben ook corona-moe. Een beetje moeier dan jij denk ik, want ik zit in een stel van die risicogroepen, en een paar jaar geleden organiseerde ik nog bandjes, maar nu leef ik al 17 maanden in isolatie.
Ik had 15 tot 40% kans om te sterven als ik serieus corona kreeg. Ik ben nu (eindelijk) gevaccineerd en mijn kansen zijn nu iets beter gelukkig, maar nog altijd niet denderend, en ik heb bovendien geen zin om onderdeel te zijn van het probleem. Om mijn kwetsbare ouders te besmetten, bijvoorbeeld.
Dus ja, je lacht me maar uit, maar ik gebruik gewoon een mondkapje, mijdt winkels sowieso, ga niet naar de kroeg laat staan een festival, want ik ben te druk bezig om pipo’s in ziekenhuizen zo ver te krijgen dat ze ook een mondkapje opzetten voordat ze me opereren. Omdat het gedrag van mensen die zonder mondkapje aan me gaan zitten, gewoon nog altijd levensgevaarlijk voor me is.
Maar jij gaat dus morgen roepen dat je niks meer mag.
Dat je niks meer kan.
Dat je het zo zwaar hebt.
OK.
Maar wat je gvd zou moeten eisen, is dat je
1. fatsoenlijke steun krijgt
2. Nederland eindelijk eens gaat proberen om corona te beëindigen, met hulp van vaccins, maar vooral door gewoon elke besmettingshaard onmiddellijk uit te doven.
Want dat kan gewoon.
Oplossing voor iedereen
Landen als Nieuw Zeeland en Vietnam laten het al die tijd al zien. Zero covid beleid werkt.
Vietnam is geen eiland. Het land bestaat uit één lange grens met meerdere andere landen. Er wonen dik 100 miljoen mensen. Tot de zomer had Vietnam 49 doden, zonder nullen, terwijl wij op 30.000 zaten. (En ja, ze testen daar wel degelijk, vanaf het begin veel meer per besmetting dan wij.)
Nieuw Zeeland: in totaal 26 doden.
Je dacht op dat grafiekje hierboven misschien: “Ja maar ik zie toch zelf dat het aantal doden ook daar stijgt?” Eh, ja, dat klopt, in een pandemie vallen ook met het beste beleid soms doden. En als je het totaal aantal doden telt, worden het er nooit minder (zolang Jezus de wederopstanding nog niet inluidt), maar soms wel meer.
Weet je wat, zullen we voor het perspectief dat kleine Nederland er eens bij zetten, waar slechts 17,5 miljoen mensen wonen in plaats van 100 miljoen zoals in Vietnam? Maar waar intussen heel veel meer doden vallen? Goed kijken hoor, anders zie je Vietnam niet eens meer.
Het verschil is niet dat Vietnam een eiland is, want dat is het niet, of dat ze daar veel betere ziekenhuizen hebben – het is een arm land en wij zijn het op 5 na rijkste land ter wereld.
Het verschil is doodsimpel beleid.
“Ja maar je kunt niet eeuwig in lockdown!”
Ah, maar vriend, dat zaten ze niet. De heftigste lockdown die Nieuw Zeeland heeft gehad duurde een maand, van 25 maart tot 28 april 2020. Ze hebben er meer gehad hoor, maar die waren lichter en korter. Het grootste deel van de afgelopen anderhalf jaar kon je daar gewoon naar de kroeg en elkaar knuffelen, terwijl wij hier intelligent in lockdown zaten te wezen.
Het grote verschil tussen Nederland en deze landen is sowieso niet iets met lockdowns (nou ja, behalve dan dat wij bijna de hele tijd in lockdown zaten en zij niet), maar het grote verschil is dat ze elke besmetting direct opsporen en uitdoven door zieke mensen in isolatie te zetten terwijl ze genezen.
Juist als je corona maar laat voortwoekeren, zit je uiteindelijk de hele tijd in lockdown èn met een enorm aantal dooien en zieken.
Dat is niet zomaar mijn mening. Ook volgens uitgebreid internationaal wetenschappelijk onderzoek is het streven naar de eliminatie van corona, #ZeroCovid dus, het beste voor zowel volksgezondheid, economie als je vrijheid.
In issue—#SARS-CoV-2 elimination, not mitigation, creates best outcomes for health, the economy, and civil liberties.
Read the Comment from @OliuBarton et al: https://t.co/gfL3DusKyZ. pic.twitter.com/HPH4QrgkjM
— The Lancet (@TheLancet) June 14, 2021
Elke nieuwe besmetting is kans op een nieuwe mutatie
Landen als Nederland, Brazilië, India en de UK, die weigeren om corona uit te doven, hebben intussen al een enorm aantal mutaties laten ontstaan. Sommige daarvan zijn zo heftig dat het intussen in Vietnam ook heftig mis begint te gaan, en misschien zelfs in Nieuw Zeeland, waar nu de eerste 100 Delta besmettingen zijn. Hierboven zag je in de grafieken absolute aantallen tot ergens in de zomer.
Hieronder zie je het aantal doden per miljoen inwoners tot en met vandaag:
Vietnam en Nieuw Zeeland zijn allebei nauwelijks gevaccineerd. Hun lage aantal besmettingen en doden konden ze makkelijk behalen via test trace isolate: dus elke besmetting onmiddellijk opsporen en isoleren, en desnoods voor één besmetting een paar dagen in lockdown gaan (niet maanden zoals wij)
Ze redden het prima, tot wij met de coronaverspreidende landen Delta lieten ontstaan. Nu hebben ze vaccins nodig bovenop hun test-trace-isolate, en nu hebben wij test-trace-isolate nodig bovenop onze vaccins.
Laten we dat eindelijk samen doen. Corona uitroeien, met vaccins plus kortdurende maar super snelle maatregelen. Niet alleen maar gelul over handenwassen, maar vooral dat opsporen en verplicht in quarantaine zetten van besmette mensen.
Dan kunnen we eindelijk echt open, kunnen die festivals weer, en hoef je niet bang te zijn dat je daarna je kleine zusje of je opa besmet, of dat je zelf levenslang chronisch ziek wordt, of dat volgende week een nieuwe variant uitbreekt die nòg heftiger is dan de vorige.
Er is maar één echt antwoord, en dat is niet Hugo de Jonge, en ook niet egoïsme, maar #ZeroCovid. Simpel, duidelijk, gewoon doen in plaats van zeiken.
Pro tip
Je hebt geen last van maatregelen.
Je hebt last van corona. En de gevolgen van corona.
Doe er wat aan.
Zoals koorts een symptoom is van een longontsteking,
Zo zijn maatregelen een symptoom van een pandemie.
Wat doe je als je een longontsteking krijgt in de winter?
Ga je dan in je blote bast buiten zitten om die vervelende koorts omlaag te krijgen?
Foto’s kop plus wappie: Huub Zeeman, Unmute Us Amsterdam, 21-8-’21 (CC BY-NC-ND 2.0)
Foto van massa mensen (Unmute Us Groningen): .
Wat zei die hufter van een Jasper Goossens ook weer? Oh ja:
dit: “Recente cijfers uit het buitenland tonen aan dat grote festivals en evenementen veilig kunnen plaatsvinden”, liegt Goossen.
En dit:
“Niet aangetoond dat er meer besmettingen ontstaan”, beweert Goossen. ADE is zogenaamd volstrekt veilig.
OK, en nu het resultaat:
Ruim 1000 coronabesmettingen door Amsterdam Dance Event, werkelijk aantal nog hoger.