Voor wie vindt dat de Nashville-verklaring onder de vrijheid van meningsuiting valt. Èn voor wie vindt dat dit aantoont hoe achterlijk alle geloven zijn.
Je hebt het vast gelezen. Een stel extremistische christenen neemt in de Nashville-verklaring afstand van openlijke homoseksualiteit, en nog veel sterker van transgenders. Daaronder Kees van der Staaij, fractieleider van de SGP.
Zelfs #SorryJohan Derksen probeert nu zijn straatje roze te wassen door Van der Staaij aan te vallen op het gedrag wat hij zelf ook de hele dag vertoont, maar dan extremer.
Maar er zijn ook behoorlijk wat mensen die juist vinden dat zowel Van der Staaij als Derksen het volste recht hebben op hun boodschappen van haat.
Ik vind daar wat van.
– – – – –
Voor de mensjes die vinden dat gristelijke medemensen het recht hebben om op te roepen tot discriminatie vanwege de vrijheid van meningsuiting:
1. Onthou je dat even als je weer wil gaan brullen zodra een moslim toevallig iets stoms over vrouwen, transgender of homo’s zegt?
2. Hoezo verwar je nou nog steeds vrijheid van meningsuiting met het recht om mensen te discrimineren? Discriminatie is geen recht, maar een misdrijf.
– – – –
Voor de mensjes die vinden dat dit maar weer aantoont hoe achterlijk alle geloven zijn:
1. Check even de meeste kerken op dit moment. De protestantse kerken in Den Bosch zijn bijvoorbeeld allemaal voorzien van een regenboogvlag als reactie op hun ‘broeders’. Discriminatie begint met generalisatie, en het spijt me voor je, maar niet alle gelovigen zijn hetzelfde, niet eens binnen één geloof.
2. Ik heb nooit in kunnen zien wat het grote verschil is tussen religies en levensovertuigingen.
Okay, dus ik geloof niet in een god, of in een hemel of hel. Maar ik geloof wel dat vrijheid en gelijkheid goede dingen zijn.
Waarom? Daar kan ik een enorm lang antwoord op geven, maar als je maar lang genoeg doorvraagt ga ik zeggen: ‘Die waarheid van mij, dat is een aanname waar ik in geloof.’
(Of, als ik niet zo slim ben: ‘Dat is gewoon zo!’)
En precies hetzelfde geldt voor jou.
Wees eerlijk, is dat nou echt zo ongelofelijk veel intelligenter en wetenschappelijker dan: ‘Die waarheid van mij is transcendent, dat is een aanname waar ik in geloof’?
Atheïsten geloven ook, alleen dan dat er geen god is. Same old, same old, want ze hebben immers net als alle anderen een waardestelsel waar ze in geloven, zonder dat ze kunnen bewijzen dat ze daarbij de goede keuzes maken. (Uitleg)
Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat atheïsme dan hun geloof is, want het ontkennen van het bestaan van een god is wel wat mager als basis voor een compleet geloof. Nee, ik bedoel dat iedereen, atheïst, agnost, religieus, ietsist en wat er verder nog over is, ideeën heeft over wat goed en slecht is, en over wat belangrijk is en wat niet. Een mens kan niet anders. Maar: als je maar lang genoeg doorvraagt, is niemand van ons in staat om die persoonlijke waarheid te meten of te bewijzen.
Je waardestelsel is, zo stel ik, uiteindelijk op aannames gebaseerd waar geen diepere waarheid onder ligt. En ja, dat is inderdaad een fundamenteel atheïstische stelling. Ik ben zelf dan ook atheïst, maar heb niet de illusie dat ik daardoor automatisch een beter of rationeler mens ben, of beter in staat ben om de absolute waarheid te kennen, dan iemand die dat niet is.
In deze tekst probeer ik dus ook niet om atheïsten te vergelijken met kerkelijken (daar gaat het simpelweg niet over), maar constateer ik dat het verschil tussen een religieus, spiritueel en atheïstisch mens geenszins ontmenselijking rechtvaardigt.
Is dat relativistische onzin? Nee, want ik steek niet zoveel tijd in Grutjes omdat ik denk dat er geen enkel verschil is tussen welke mening dan ook. Ook al besef ik dat ik mijn waardestelsel op aannames baseer, ik hecht er wel degelijk aan. En al weet ik dat ik de absolute waarheid niet in pacht heb, ik denk wel degelijk dat ik mijn best doe om zaken goed te onderbouwen en daardoor vaak genoeg gelijk heb om publicatie te rechtvaardigen. Sterker nog, ik denk dat we, door onze meningen goed te overdenken en kenbaar te maken, samen wijzer worden.
En ja, ook dat valt allemaal binnen mijn waardesysteem.
Ik moet zeggen dat het me wel een beetje verbaast dat enkele atheïsten op sociale media fel op dit artikel reageren, en ik in deze uitklaptekst meer uitleg heb moeten toevoegen.
In mijn ogen bewijst die felheid dat deze tekst nodig is. Als je alle religieuzen bij voorbaat wegzet als mensen die kritiekloos in dogma’s geloven en die anderen een absolute waarheid willen opleggen, en alle atheïsten als mensen zonder dogma’s, die zoveel twijfel toestaan…
…dat het gerechtvaardigd is om mij voor achterlijk uit te maken, en mijn tekst als zo misselijkmakend dat hij leidt tot braakneigingen…
dan denk ik dat je geloviger bent dan je denkt.
(Einde edit)
Het één is niet per sé logischer dan het ander. Hoe je je gedraagt naar anderen, dàt is de maatstaf.
– – – –
Wat gevaarlijk is, is mensen ontmenselijken. Wat gevaarlijk is, is als een groep gaat zeggen dat een andere groep minderwaardig is, en eigenlijk geen recht van bestaan heeft.
Of dat nou geradicaliseerde gristelijken zijn die dat over homo’s of geslachtsverandering zeggen, of atheïsten die dat over gristenen zeggen, of mafklappers die onze ‘joods-christelijke cultuur’ ‘superieur aan alle andere culturen’ noemen omdat we oh-zo tof tegen homo’s en vrouwen doen. Echt hoor, al eeuwenlang.
Laat mensen geloven wat ze willen, maar blijf met je takken van mijn maten af.
Ook jij, Van der Staaij, met je bibberige handje. Je handtekening is een daad van haat en een oproep tot discriminatie, die ongelofelijk schadelijk is, alleen al voor de kinderen die opgroeien in je gemeenschap. De uitspraken onder je achterban (“Homoseksualiteit is als onkruid tussen de tegels“) maken duidelijk dat je ook vervolgd moet worden voor opruiing.
Veroordeel de Nashville verklaring en zijn ondertekenaars. Maar verlaag je niet tot hetzelfde ontmenselijken van bevolkingsgroepen of religies (die slechts uit gelovigen bestaan).
Illustraties:
- Kop: Zondvloed door Gustave Doré, rond 1900, public domain.
- De bijbel (Numeri 15: 32-36) roept op om mensen die tijdens de sabbath hout sprokkelen, te stenigen. James Tissot illustreerde rond 1900 trots hoe dat moet.
Alles is een kwestie van afspraken, zonder afspraken geen geloof. Zonder taal geen afspraken, dus een atheïst heeft geen geloof.
Ik weet niet of we dat nou wel met elkaar hebben afgesproken hoor, dat atheïsten niet praten.