Aboutaleb: de nieuwe Voltaire

Aboutaleb na afgelaste Pegida-barbecue: “Jammer. Hoe giftig Pegida’s boodschap ook is, het is een teken van intolerantie dat deze boodschap niet is geuit.’’

Dat is wat de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb afgelopen week bij een iftar in Rotterdam zei.

Pegida

Hij had het over de ‘speklapjes tournee’ van Pegida.

Edwin Wagensveld, de Duits-Nederlandse extreemrechtse wapenhandelaar die Pegida leidt, en die binnenkort 3 jaar de cel in moet wegens oplichting, wilde tijdens de Ramadan varkens gaan braden naast moskeeën.
Pegida denkt blijkbaar dat moslims een soort vampiers zijn die je moet uitdrijven met dode varkens in plaats van knoflook.

In werkelijkheid zullen moslims zich niet enorm interesseren voor een stel extreemrechtse knakkers die ergens varkensvlees eten – het gebod geldt niet voor niet-moslims, en al zou het er wél voor gelden, dan zouden alleen de varkensetende fascisten naar de hel gaan, en niet de nette mensen waar ze naast staan. Zielig natuurlijk, voor zo’n niet al te snuggere extreemrechtse knakker, maar hardly een reden om spontaan Nederland uit te rennen en te laten omvolken door witte nationalisten.

Overigens gaan islamofoben sowieso uit van een soort geloofshysterisch absoluut totaalverbod, wat ze echter zelf hebben verzonnen. Zo zegt de Koran dan wel dat moslims zelf geen vlees mogen eten van varkens, carnivoren of van dieren die spontaan gestorven zijn, “Maar wie door nood gedwongen is, zonder dat hij het wenst, en niet overdrijft, dan is het voor hem geen zonde.” (Koran hoofdstuk 2, vers 173)

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
De één zoekt haat. De ander niet.

De haatzoekers van Pegida hielden tijdens deze ramadan dus een barbecue-tour langs een flink aantal moskeeën in allerlei steden.

Dat was althans hun bedoeling, maar: Alle gemeenten (op Rotterdam na) verboden Pegidas bully gedrag.

In Gouda mocht Pegida wel in het centrum demonstreren, maar niet naast de moskee. Normaliter is Pegida maar wat blij als ze in het centrum mogen marcheren, en komen alle twintig de varkenskopjes dan gretig opdraven.
Maar toen de PopupKerk er een sponsoractie van maakte, was het snel gedaan met het animo. Je kon via de sponsoractie een donatiebedrag toezeggen aan de moskee, voor elke Pegida-activist die bij de barbecue kwam opdagen. Zo werd Pegida’s fascistoïde varkensbraai een sponsoractie voor de moskee.

Als Pegida net zo groot en belangrijk was als de media ze achten, was het om tienduizenden euro’s gegaan. Maar helaas. Het was werkelijk teleurstellend. Ed aus Holland was uiteindelijk de enige.

Toch bedankt Ed. Doordat je daar volkomen voor lul stond, zij het in je eentje, heb ik toch nog een euro overgemaakt.
De moskee accepteert geen geld voor zichzelf tijdens Ramadan, maar ze weten er vast een goed doel voor. Veel mensen hebben wat extra’s geschonken, dus is het toch nog enigszins een bedrag te noemen ondanks Pegida’s superbelabberde resultaten.

Rotterdamse solidariteit

Maar burgemeester Aboutaleb liet de fascisten in Rotterdam ongemoeid: ze mochten gewoon komen om moskeebezoekers te jennen en te proberen uit te lokken tot iets onverstandigs.
Maar daar dacht de Rotterdamse bevolking heel anders over.

Buurtbewoners komen “hun moskee” steunen.

De buurt stroomde die dag uit. Mensen staken als steunbetuiging aan de moskee massaal bloemen in de heg, er werden met stoepkrijt boodschappen van vrede en verdraagzaamheid geschreven. ‘Onze moskee’ zei een buurtbewoner, zelf geen moslim. ‘We zijn er altijd welkom.’

Zie de foto’s die je her en der tussen deze tekst ziet staan, en dit verslag.

“Organisator Setkin Sies, voormalig Christen-Unie raadslid legde uit wat de bedoeling was: ‘We willen de moskee een hart onder de riem steken. Laten voelen dat ze er bij horen’. Aan die oproep had de buurt massaal gehoor gegeven. Oud en jong, in alle diversiteit die er rondom de moskee woonde, kwamen bloemen in de heg steken. Er reden auto’s langs, om bloemen af te geven, iemand had een halve bloemenwinkel opgekocht. ‘Onze moskee’ zei een buurtbewoner, zelf geen moslim. ‘We zijn er altijd welkom’.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
Een man in een net pak zat gehurkt leuzen op de stoep te schrijven, tussen de buurtkinderen die bellen bliezen en hartjes tekenden. ‘Lost dat nou wat op’ vroeg een van de aangesnelde journalisten cynisch. Nou, wel dat de mensen van de moskee weten dat ze er niet alleen voor staan, was het antwoord. Met opzet was de actie gepland voordat Pegida zou komen, juist om een confrontatie te vermijden. ‘Als die mensen zo dringend een barbecue op onze stoep willen organiseren, moeten ze dat maar doen’ zei iemand van de moskee. ‘Maar ze kunnen natuurlijk ook met onze iftar mee komen eten, ze zijn welkom’.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
Er viel geen onvertogen woord, die middag, behalve een enkele opmerking dat men zich toch wel erg in de steek gelaten voelde door burgemeester Aboutaleb. Maar waar de burgervader naliet om de moskee te steunen, namen de buurtbewoners het zelf wel over. Als Pegida straks komt, zal de stank van het vlees niet over de geur van zoveel bloemen heenkomen, zei iemand.”
(Verslag en fantastische foto’s {met vriendelijke toestemming} van Anja Meulenbelt)

Tegen de tijd dat de twintig Pegida aanhangers in een gemeentebus naar de moskee werden gebracht, stonden er een paar honderd uitgelaten volwassenen, jongeren, ouderen en kinderen een vrolijk en vreedzaam protest te houden tegen racisme en islamofobie, en vóór vrede en harmonie.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)

Dat is niet alleen iets wat ik hier beweer. Ook volgens bijvoorbeeld persbureau ANP was de sfeer rond de moskee “gemoedelijk”.

Volgens Pegida liet de politie op dat moment aan hen weten dat ze hun veiligheid niet konden garanderen – maar volgens de politie is dat een leugen, en besloot Pegida helemaal zelf om toch maar om te draaien.
Ze wilden gewoon niet voor lul staan met twintig hatelijke varkenskopjes naast honderden uitgelaten mensen.

Toen de bus op het laatste moment op bevel van Pegida omdraaide en de haatzoekers afdropen, was het dik feest in de straat. Love conquers all. End of, zou je denken.

Ahmed Aboutaleb

Maar daar is de burgemeester. Hij wacht een paar dagen tot een mooie gelegenheid, en daar komen zijn beschuldigingen dan.

Pegida is als een racistische bully op een schoolplein, die iedereen die van hem afwijkt wil pesten, uitlokken en intimideren. Giftig gedrag waarvan Aboutaleb vindt dat het ‘jammer‘ is als het niet doorgaat.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
Grote brede mannen schrijven tekens van intolerantie op de stoep, aldus Aboutaleb.

Die kinderen met stoepkrijt, de menselijke ketting voor liefde, die vrolijke mensen met bloemen, die zijn “intolerant!” Want ze hebben door daar allemaal lief en leuk te doen, Pegida ‘verhinderd’ om hun giftige boodschap van intolerantie te verkondigen.
Foei! zegt de burgervader tegen zijn burgers.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
Eén van de vele kinderen voor de moskee. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om eronder te schrijven wat haar burgemeester van haar vindt.

Oh helden van VvMU

Hoe gaat Aboutaleb zelf dan met die grootse Vrijheid van MeningsUiting om?

  • Perfect legale, vriendelijke en vreedzame demonstraties tegen racisme en zwarte piet liet hij volkomen in elkaar hakken en arresteren.
    Waarschuwing, de beelden zijn heftig.
  • Abouteleb verhinderde een buitenlandse minister (met diplomatieke onschendbaarheid) om in Rotterdam mensen toe te spreken. Hij liet haar vanwege haar plan om haar mening te uiten, deporteren naar Duitsland, wat vrijwel zeker illegaal is. Demonstrerende Nederturken liet hij daarop uit elkaar drijven met traangas, honden en knuppels.
    (Je kunt best vinden dat de boodschap die de Turkse minister kwam brengen, een giftige is. Maar zei Aboutaleb nou niet net dat iedere boodschap geuit moet kunnen worden, “hoe giftig die boodschap ook is”?)
  • Vreedzaam demonstrerende voetbalsupporters: met zijn allen opgepakt. Vanwege een demonstratieverbod wat niet alleen onrechtmatig was, maar wat bovendien expres niet aan de supporters was meegedeeld, zodat ze konden worden gepakt wegens het (onbewust) overtreden ervan. Toen de Ombudsman de actie veroordeelde, legde Aboutaleb die uitspraak ook nog eens naast zich neer.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto’s: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)

Veroordeelde veelpleger

Aboutaleb is één van de weinige burgemeesters, zo niet de enige, die al meermaals is veroordeeld door Amnesty International én door het College van de Rechten van de Mens én door de Nationale Ombudsman vanwege zijn schendingen van het demonstratierecht.

Maar nu is hij ineens nog principiëler dan Voltaire.

Voltaire wordt vooral door rechts als het zo uitkomt veelvuldig ‘geciteerd’: “Ik ben het niet eens met wat u zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen”, roept men dan. Klinkt reuze stoer. Behalve dan dat de mensen die dit roepen, meestal heel snel bewijzen dat het maar holle woorden zijn, en ze bedoelen: “Ik ben het niet eens met wat je zegt, en zal je de mond snoeren, maar ik zal het recht om te zeggen wat IK vind (en dus minderheden te beledigen) tot de dood toe verdedigen”.
En dat laatste gaat al veel meer in de richting van een echt citaat van Voltaire, want de beste man was helemaal niet voor de vrijheid van meningsuiting.

Wikipedia: “Het wordt nog moeilijker Voltaire voor te stellen als held van de vrije meningsuiting, als men beschouwt wat zijn criticus, de schrijver en uitgever Élie Fréron ten deel viel. Geërgerd door de kritiek van Fréron, gebruikte Voltaire zijn invloed bij de censuur, de “directeur de la Librairie”, Lamoignon de Malesherbes. Het tijdschrift van Fréron werd verschillende malen gesuspendeerd, en Fréron zelf een aantal keren opgesloten in de Bastille en in For-l’Évêque. De zegelbewaarder, Hue de Miromesnil, gelastte in 1776 de volledige opheffing van Frérons publicatie, l’Année littéraire.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)

De vrijheid van meningsuiting reserveert Voltaire voor zichzelf. Toen de schrijver La Beaumelle in een kritiek de fouten in Voltaire’s werk Le siècle de Louis XIV aantoonde, werd hij door de luitenant-generaal van politie verhoord, dankzij de interventie van Voltaire’s vriendin, madame Denis. Een maand later kreeg La Beaumelle een huiszoeking. Hij werd opgesloten in de Bastille, van april tot oktober 1753. Eenmaal vrij, wekte La Beaumelle de ergernis van Maria Theresia van Oostenrijk op en liet Voltaire hem vals betichten. In de opwinding rond de aanslag van Damiens, in 1757, werd La Beaumelle een tweede keer in de Bastille opgesloten, en vervolgens verbannen naar de Languedoc.”

Het kan dus zeker geen kwaad om Aboutaleb als de nieuwe Voltaire te zien.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)
Aboutaleb zou dit intolerante gedrag liever niet tolereren.

Ook best grappig: Aboutaleb beweert in het AD dat hij door een Turkse minister is gebeld die hem vriendelijke raad gaf over hoe hij met Pegida en het demonstratierecht om moest gaan. Aboutaleb voelde zich daardoor “onder druk” gezet, maar bood moedig weerstand. De burgemeester van Rommeldam wees, althans volgens hemzelf, de minister er op dat er hier een “rechtsstaat” is!
Wat ik me nou afvraag: Zou dat dezelfde Turkse minister zijn geweest als die hij illegaal het spreken belette en naar Duitsland liet deporteren?

Aboutaleb als de held van vrije meningsuiting…
Trap er maar niet in hoor. Zelfs niet als het om Pegida gaat. Deze windvaan zette zelf in 2015 een Pegida demonstratie (aangevraagd voor het centrum) nog onzichtbaar achter een dicht hek op de voor publiek afgesloten Wilhelminapier, zodat niemand ze zou zien.

Daar lijkt me overigens weinig mee mis, want racisme valt helemaal niet onder de vrijheid van meningsuiting, maar onder de strafwet.
Maar kom dan drie jaar later niet doen alsof je de VvMU van fascisten heldhaftig komt verdedigen tegen intolerante kindertjes met bloemen, Ahmed.

Demonstraties voor demonstratievrijheid verbieden

Dus samengevat: De demonstratie tegen Pegida was volgens getuigen en bijvoorbeeld ook het ANP “gemoedelijk”. Bloemen, liefde en uitgelaten vrolijkheid.
Er was meer dan genoeg politie aanwezig om te kunnen optreden als dat toch nog nodig zou zijn geweest.
Pegida heeft er volgens de politie zelf ervoor gekozen om niet te gaan demonstreren. Ze wilden gewoon niet voor lul gaan staan met die anderhalve varkenskop van ze.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)

Maar de vrije keuze van Pegida, om er met de staart tussen de benen vandoor te gaan, is volgens Aboutaleb plots een schending van het demonstratierecht door antiracisten. Sterker nog, hij vindt dat mensen niet moeten demonstreren tegen intolerantie, want ‘dat is intolerant.’
Je mag wel tegen moslims, zwarte mensen of abortus zijn, maar niet tegen extreemrechts, denk er om.

Centrisme to the max. De volgende keer zal hij wel weer een demonstratie tegen racisme verbieden om het demonstratierecht te beschermen.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)

De burgervader bewaart zijn opmerkingen dan ook nog een paar dagen zodat hij ze op een iftar (met pers en een live uitzending via facebook) uit kan spreken. Want waar kun je beter je steun voor Pegida uitspreken, en hun slachtoffers schofferen, dan daar. Jammer voor Aboutaleb dat er niemand emotioneel of boos reageerde, dat had vast nog meer publiciteit opgeleverd.

Buurtbewoners steunen de moskee. (Foto: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming)

Trumpiaans

De ene keer roept Aboutaleb dat hij een jihadist en een beetje een salafist is, dan springt hij weer in de bres voor Pegida. Is dat niet onlogisch?

Eigenlijk niet. Wat Aboutaleb keer op keer doet, is Trumpiaanse uitspraken koppelen aan tegenstrijdig (maar altijd autoritair) beleid, wat maar één doel heeft: impact maken, en Aboutaleb verder in de kijker spelen, ongeacht over wiens rug.

Het is helaas een kunst die steeds meer politici lijken te beoefenen.

credits
Tekst: Bas Thijs
Foto’s: Anja Meulenbelt, met vriendelijke toestemming overgenomen door Grutjes van haar (uitgebreidere) facebookbericht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *