Vind jij ook dat islamitische organisaties meer afstand van terreur moeten nemen? Dan neem ik afstand van je.
Oorspronkelijk geschreven voor Ik neem afstand van.nl
Afstand
Ook ik vind terrorisme afschuwelijk. Maar omdat ik een ‘blanke’ huid heb en geen moslim ben, vraagt nooit iemand aan me “of ik me wel distantieer”. Nooit hoef ik te bewijzen dat ik niet geradicaliseerd ben, nooit hoef ik aan te tonen dat ik terrorisme niet steun.
Dat is eigenlijk heel raar.
Want de meeste terreurdaden worden hier helemaal niet gepleegd door islamisten.
Denk maar aan al die extreem rechtse terroristen zoals Breivik, of pro-lifers die in de VS abortusartsen vermoorden, of Tristan van der V, of al die andere witte mannen en vrouwen.
Zij veroorzaken hier veel meer doden dan islamitische terroristen. Toch is er niemand die mij vraagt om afstand van hen te nemen.
Sterker nog, als volstrekte idioten zoals Theodor Holman of VVD-raadslid Gertjan Neerhof openlijk hun sympathie voor de ideeën van Breivik uiten, dan is er helemaal niemand die iets zegt over radicalisering. Laat staan dat ze worden opgepakt of dat hun kinderen worden afgepakt, zoals gebeurt wanneer je zegt dat je ISIS leuk vindt. Toch is Breivik een terrorist, een fascist die 77 mensen vermoordde vanwege zijn politieke overtuiging, terwijl hij ze niet eens kende. Holman en Neerhof vinden echter dat Breivik gelijk had dat hij de islam nog veel enger acht… (!)
Ik kan me geen voorbeeld indenken dat extremer is, waar het gaat om met twee maten meten.
Intussen moet elke moskee en elk allochtoons overleg om de haverklap uitkrijten dat ze vooral heel veel afstand nemen van terrorisme. Zij wel. Sterker nog, ze zijn eigenlijk ook schuldig aan straatcriminaliteit van Marokkaanse jochies. “Ze hebben niet genoeg gedaan”, is dan het devies.
Ik ben zelf jarenlang docent geweest. Als er naast de ouders íemand invloed had, was ik dat wel. Toch kwam niemand mij wat vragen, toen een leerling een tijd niet op school kwam, en uiteindelijk veroordeeld bleek voor een gewapende roofoverval. Terwijl hij niet alleen mijn leerling was; we waren ook nog eens allebei wit, Nederlander, atheïst en boven de 1.90 meter.
Het is al bizar genoeg dat mensen mij niet vragen afstand te nemen van mijn eigen leerling, terwijl ze moslims wel vragen afstand te nemen van terroristen aan de andere kant van de wereld. Maar het wordt nog veel gekker als je bedenkt dat wereldwijd de meeste slachtoffers van islamistische terroristen helemaal geen blanke westerse christenatheïsten zijn, maar moslims.
Als jij vraagt aan een moslim om afstand te nemen van terreur, zeg je daarmee eigenlijk dat als hij geen afstand neemt, hij die terreur blijkbaar steunt. Eigenlijk een soort mededader is.
Maar feitelijk heb je veel meer kans dat je moslim, of zijn familie of vrienden, slachtoffer is van islamistisch geweld, dan dat er kans is dat die familie of vrienden of hij/zijzelf geweld hebben gepleegd.
Hoe voel je je eigenlijk, als je ergens slachtoffer van bent en mensen je vervolgens vragen of je wel afstand neemt van de dader?
(“Dus je zegt dat er bij je is ingebroken, ja ja, maar dat doet er allemaal niet zo veel toe hé?” Op beschuldigende toon: “Waarom heb je eigenlijk nog geen afstand van de daders genomen he? Nou? Steun je hen soms?”)
Nog heel veel groter is de kans, gelukkig, dat die moslim van jou er gewoon helemaal niets mee te maken heeft. Alsof je beschuldigend tegen een oud omaatje schreeuwt dat de jeugd van tegenwoordig zich niet gedraagt.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kaaskoppen die op hoge toon van iemand eisen dat ze afstand neemt als moslim, terwijl ze niet eens een moslim is…
Wat gebeurt er eigenlijk als je eist dat iemand afstand neemt van een daad waar hij helemaal niks mee te maken heeft?
Het filmpje hieronder geeft het perfect weer.
Als je van willekeurige moslims eist dat ze zich distantiëren van IS of andere terroristen, doe je het volgende:
- Je maakt iemand duidelijk dat hij er nooit bij zal horen. Ook al eis je nog zo hard dat allochtonen moeten integreren, wat je eigenlijk zegt is dat je moslims niet láát integreren, omdat je ze niet ziet als Nederlander maar als moslim, sterker nog, als potentieel vriendje van ISIS.
- Je geeft met je opmerking volmondig toe dat je graag discrimineert. Je eist immers wel van moslims dat ze zich distantiëren van ISIS, maar niet van je witte buurman dat hij zich distantieert van Breivik.
- Je laat zien dat je niet zoveel weet van islam, omdat je blijkbaar denkt dat islam en terrorisme iets met elkaar te maken hebben. Maar dat is niet zo. Evenmin als dat christendom en die rare lui in de VS die abortusartsen vermoorden, iets met elkaar te maken hebben.
Wat dat betreft lijk je dan wel een beetje op de aanhangers van gewelddadige pro-lifers en op aanhangers van ISIS. Want die hebben dat onderscheid ook lang niet allemaal door. - Wat je zegt is gewoon bijzonder kwetsend voor degene waar je het tegen zegt. Hij heeft toch niks gedaan? Waarom moet hij dan afstand nemen?
- Het effect van je opmerking is vervreemding. Iemand die steeds te horen krijgt dat hij er niet bij hoort, dat hij niet als normaal lid van de samenleving gezien wordt, iemand die stelselmatig gezien wordt als potentiële terrorist of straatcrimineel; die mens gaat zich niet meer thuis voelen. Die gaat het steeds moeilijker vinden om nog goede dingen voor de samenleving te doen – die samenleving ziet die goede dingen immers toch niet en interpreteert toch alles wat hij doet negatief.
Veel mensen zullen zich gekwetst voelen als je van die gekke opmerkingen tegen ze maakt, maar zullen zich er niet teveel door in de war laten brengen. Echter: het gaat niet altijd goed. - Als je pech hebt is het effect van je opmerking een selffulfilling prophecy. Net zoals het jongetje uit het filmpje, wat binnen enkele minuten geen superheld meer durft te willen zijn, maar zichzelf een boef noemt.
Juist als iemand stelselmatig te horen krijgt dat hij er niet bij hoort en iedereen tegen hem is, heb je meer kans dat iemand “radicaliseert”, de maatschappij als vijand gaat zien en uiteindelijk geen ander antwoord meer kan bedenken dan terrorisme, om iets te doen met zijn onmacht.
De beste kweekvijvers voor terroristen zijn geen jihadisten, dat zijn mensen zoals jij.
Daarom neem ik afstand van je. Als jij van mensen eist dat ze afstand nemen van een daad waar ze niets mee te maken hebben, dan neem ik afstand van jou.
Ik wil niets meer met je te maken hebben.
foto: [AlmaArte Photography via https://foter.com/]
Natuurlijk is het vervelend als je je gedwongen voelt om publiekelijk afstand te moeten nemen. Maar als je beweert dat jouw geloof liefde is, en je ziet dat mensen uit naam van jouw geloof gruweldaden plegen en die daden legitimeren op basis van jouw heilige teksten, dan zou ik daar toch minimaal afstand van nemen. Uiteraard zou het nog beter zijn om eens even flink met de bezem door die heilige teksten te gaan, zodat terroristen zich niet meer kunnen beroepen op dubbelzinnige of foute teksten. Als dat eenmaal gebeurd is, heb je ook een duidelijk kader om plegers van gruweldaden uit je geloofsgemeenschap te excommuniceren.
René, ik weet niet hoe jij jezelf ziet qua geloof, maar blijkbaar niet als moslim.
Of je jezelf als christen definieert weet ik niet, misschien ben je atheïst of nog iets anders.
Maar ik ga even een wilde gok nemen. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar de kans is, gezien je naam en foto, vrij groot dat je een autochtone Nederlander bent, en dus afstamt van een cultuur die op zijn minst heel sterk beïnvloed is door het christendom.
Je zegt iets over heilige teksten. Welnu, dan wil ik graag je aandacht voor de volgende kleine bloemlezing uit de bijbel:
‘Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.’
‘Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.’
‘En hij ging den Israelietischen man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden, den Israelietischen man en de vrouw, door hun buik.’
‘En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, en mijn haters, die vernielde ik.’
‘En door u zal Ik in stukken slaan den man en de vrouw; en door u zal Ik in stukken slaan den oude en den jonge; en door u zal Ik in stukken slaan den jongeling en de jonkvrouw.’
‘Ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende’
Waarom heb ik jou daar nog geen afstand van horen nemen?
Grote Grutjes nog eens aan toe zeg… Ben het HELEMAAL met je eens zeg..!
Hierboven staan eigenlijk heel veel meer reacties. Die kun je echter niet lezen. Zoals hier altijd al valt te lezen plaatsen we namelijk lang niet alles. Deze keer al helemaal niet.
Aan: alle niet-moslims die graag een reactie willen plaatsen in de trant van: “Ik mis iets bij moslims”, “Maar het zou toch wel goed zijn als moslims duidelijker maken dat ze niet achter IS staan”, “Je kunt niet ontkennen dat hun cultuur…” of zelfs het toch heel vriendelijke: “Zou er binnen hun gemeenschap eigenlijk wel discussie zijn over terrorisme?”:
Een vriendelijk verzoek.
Je snapt dat we anders je reactie over moslims niet serieus kunnen nemen.
Oh mijn god!
Een bizar en schokkend verhaal van de Schotse blogger Emlyn Pearce:
WHAT IS UP WITH ALL THE MUSLIMS AND BLACK PEOPLE IN GLASGOW TODAY???
“This is the worst day ever. I am currently hiding in an alleyway in Glasgow with no trousers and it’s all because of Muslims and black people.” Lees verder op zijn facebookpagina.